Pracownia
magisterska:
dr hab.
prof. Uś Elżbieta Kuraj
przew.
Kwal. I st Krzysztof Dadak
Dialogi
jaźni w mojej wyobraźni.
Praca
dyplomowa składa się z 11 obrazów, o zróżnicowanych formatach
(największy 120x100cm, najmniejszy 43x61cm), wykonanych na surowej
płycie pilśniowej (HDF), która w niektórych pracach działa
kolorem. Wszystkie obrazy malowane są w technice mieszanej. Żadna
z tych prac, nie posiada warstwy gruntu, ale każda z nich; budowana
jest warstwowo. Rozpoczynając od spontanicznej podmalówki,
nakładając (najczęściej) rozwodnioną farbę, tworząc
abstrakcyjne plamy, które to są fundamentem do ukształtowania się
już konkretnej kompozycji obrazu. Kolor, oraz zróżnicowanie
materii malarskiej ma znaczenie zarówno estetyczne, kompozycyjne jak
i emocjonalne.
Obawy, refleksje, wewnętrzne rozmowy, dyskusje, formowanie się myśl składającej się na to w co wierzymy, co jest dla nas ważne – określające kim jesteśmy. Jest to osobisty dyplom malarski, pewnego rodzaju rozrachunek m.in.; z pięcioletnią pracą nad sobą i formowaniem swojego stylu malowania, który niewątpliwie jest jednym z najważniejszych celów jaki każdy student – aspirujący do stania się samodzielnym twórcą – pragnie osiągnąć. Obrazy są efektem swego rodzaju dialogów wewnętrznych, ale także tych formalnych: koloru z fakturą, czy kształtu plamy barwnej z sposobem jej nakładania itp. Uporządkowywanie płaszczyzn malarskich dąży do konkretnej całości, która pomimo wrażenia szkicowości, czy oszczędności w warstwie malarskiej jest długotrwałym procesem twórczym. Obrazy dojrzewały razem ze mną, dlatego te pierwsze mogą się wydać bardziej zamknięte, czy dopracowane. Zaś kolejne odsłaniają więcej podłoża, są oszczędne jeśli chodzi o grubość warstwy farby, ale za to od niemalże pierwszych chwil pociągnięcia pędzla świadomie kreują ostateczną kompozycję, często na wpół abstrakcyjną. Pojawiająca się postać jest wynikiem wewnętrznej potrzeby ubrania myśli w symboliczną formę człowieka.
Obawy, refleksje, wewnętrzne rozmowy, dyskusje, formowanie się myśl składającej się na to w co wierzymy, co jest dla nas ważne – określające kim jesteśmy. Jest to osobisty dyplom malarski, pewnego rodzaju rozrachunek m.in.; z pięcioletnią pracą nad sobą i formowaniem swojego stylu malowania, który niewątpliwie jest jednym z najważniejszych celów jaki każdy student – aspirujący do stania się samodzielnym twórcą – pragnie osiągnąć. Obrazy są efektem swego rodzaju dialogów wewnętrznych, ale także tych formalnych: koloru z fakturą, czy kształtu plamy barwnej z sposobem jej nakładania itp. Uporządkowywanie płaszczyzn malarskich dąży do konkretnej całości, która pomimo wrażenia szkicowości, czy oszczędności w warstwie malarskiej jest długotrwałym procesem twórczym. Obrazy dojrzewały razem ze mną, dlatego te pierwsze mogą się wydać bardziej zamknięte, czy dopracowane. Zaś kolejne odsłaniają więcej podłoża, są oszczędne jeśli chodzi o grubość warstwy farby, ale za to od niemalże pierwszych chwil pociągnięcia pędzla świadomie kreują ostateczną kompozycję, często na wpół abstrakcyjną. Pojawiająca się postać jest wynikiem wewnętrznej potrzeby ubrania myśli w symboliczną formę człowieka.
Niniejsza
praca dyplomowa nie jest cyklem ilustracji konkretnych emocji, czy
sytuacji, a raczej zbioru odczuć, refleksji spowodowanych przez to
co mnie otacza. Mniej lub bardziej konkretnych, zupełnie
abstrakcyjnych, przypadkowych, a czasem będących negatywnymi
sytuacjami zalegających w mojej pamięci. To wszystko przekłada się
na sposób kreowania przestrzeni malarskiej obrazu – swego rodzaju
zapisu – dialogu materii z metafizyką.
... i kiepskiej jakości pamiątka...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz