17.06.2012

OBRAZY MASĄ PAPIEROWĄ RZEŹBIONE.

MASA PAPIEROWA – moczony i rozdrabniany papier połączony z klejem żelatynowym (podgrzewanym) lub mąką.

Na bazie szarego papieru toaletowego i kleju żelatynowego 7%
  • grudkowaty po nałożeniu, nie można w zupełności nałożyć gładko masy,
  • schnie dłużej "na leżąco" ponieważ zsuwa się z powierzchni,
  • po wyschnięciu zmienia swoja objętość,
  • nie można w zupełności zapanować i przewidzieć faktury itp. po wyschnięciu masy,
  • masa wykonana z białego papieru toaletowego po całkowitym wyschnięciu ma kolor żółtawy lekko przeźroczysty (zawdzięcza to zapewne żelatynie),
  • nałożona ciepła zaraz po sporządzeniu jest bardziej "wodnista", natomiast chłodna ulega zżelowaniu – taką masę można bardziej kontrolować i formować wcierając w podłoże inaczej trudno ją przymocować. 






    Masa na bazie mąki pszennej:

  • można uzyskać jednolitą konsystencje,
  • faktura i nakładanie masy można kontrolować bardziej niżeli na bazie samej żelatyny,
  • jaśniejsza od wcześniejszej z powodu mąki w swoim składzie,
  • mniej odporna na wilgoć i gnicie,
  • można nakładać i ciepłą i chłodną.



     
    Wnioski:
  • Masa z białego papieru toaletowego i żelatyny jest bardziej grudkowata od tej z szarego papieru. Nie udało mi się połączyć w zupełności szary z białym, po wyschnięciu widać, że te dwa papiery nie połączyły się w jednolitą kolorystycznie masę.
  • Oby dwie masy po wyschnięciu można szlifować, a po powtórnym namoczeniu lekko zdrapać, ale nie w zupełności.
  • Masę papierową najlepiej nakładać na stabilne podłoże np.; sklejkę, ponieważ płótno ulega deformacji pod wpływem wielokrotnego nakładania mokrej czy wilgotnej masy. Wykręca się i fałduje co powoduje łamanie się krosien. 
  • Użyłam kleju żelatynowego ponieważ np.; wikol jest kwaśny i nieodpowiedni na płótno (zwiększyłabym prawdopodobieństwo zgnicia obrazu).
  • Najodpowiedniejsze farby to farby wodne; plakatowe, tempery, gwasze, akryle, akwarele. Można również dodać pigmentu do samej masy. 
  • Aby utrwalić tempery lub gwasze na masie papierowej należy użyć lakieru poliuretylanowego.

Zawsze można po skończeniu pracy nad formowaniem warstwy masy papierowej ściągnąć płótno z krosien i powiesić na żyłkach, lub zrobić cokolwiek innego co przyjdzie Ci do głowy. Albo...



... wykorzystać to co jest. Prezentuję kilka moich propozycji. Mam jeszcze parę innych ale nie sfotografowanych, ponieważ te pomysły wymagały by większej ilości wygiętych płócien i zaangażowania na co nie mam teraz czasu... z resztą dbam o waszą kreatywność i wyobraźnię.

  




Jak to głosił André Breton w Manifeście surrealizmu z 1924 r. 
 „Droga wyobraźnio, najbardziej w tobie kocham to, że nie przebaczasz. ”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz